Tiesitkö, että yli 60% b2b markkinoijista USA:ssa tekee webinaareja? Entä sitä, että suurin osa kuulijoista kaipaa 30-45 minuutin webinaareja tiistai aamuisin sekä 92% yleisöstä haluaa kysymyksiä ja vastauksia osion. Webinaari, webcast vai Youtube-live? Mihin verkossa oppiminen on menossa?

Webcastista webinaariin

Yritysmarkkinoinnissa webcastit ovat viimeisen 15 vuoden aikana jyllänneet voimakkaasti. Syykin on selvä. Palvelumallilla toimivat ohjelmistot tulivat webinaarimarkkinoille vasta viime vuosina ja hyviä, responsiivisia webinaarialustoja syntyy koko ajan uusia. Aiemmin yritykset työnsivät verkkoon CDN-kapasiteettiin nojaten videota, joka oli pääosin yhdensuuntaista ja muistutti televisiota. Nyt webinaarit ovat aidosti sisällöltään antoisia ja ne tarjoavat kahdensuuntaista kommunikaatiota suurenkin yleisön keskellä. Eipä ihme, että Googlen hakutrendeistä huomaa, että samassa kun webcastin valtava suosio laskee niin webinaarin suosio kasvaa nopeasti.

Webinaarit ja verkossa oppiminen

Webinaarit kasvavat nopeasti ja syykin on selvä. Ihmisillä on yhä vähemmän aikaa juosta koulutuksissa ja koulutuksien sijaan yleinen koulutuksellinen anti on siirretty markkinoinnille. Tarinatalous ja sisältömarkkinointi ovat uudistaneet kokonaan webinaarien tarkoituksen. Tarkoituksena on tarjota kuulijalle itselleen tärkeää, merkityksellistä sisältöä, joka auttaa katsojaa innovoimaan ja inspiroitumaan työssään tai toimessaan. Mikäli aihe ei kiinnosta niin webinaarin pitäjä tietää siitä heti. Toisaalta webinaariohjelmistot ovat kehittyneet niin nopeasti, että niiden avulla sisällön muokkaaminen onnistuu helposti. Google Trends yhteenvedosta huomaakin miten webinars -hakusanalle tuntuu kiinnostus kasvavan.

Webinaarilla tehokkuutta oppimiseen

Webinaarien etu on siinä, että verkon yli voidaan nopeasti yhden tai useamman asiantuntijan osaaminen skaalata vaikka tuhansille kuulijoille aikavyöhykkeestä piittaamatta. Olettaen tietysti, että kaikki ymmärtävät webinaarissa käytettävää kieltä. Webinaari toimii hyvin livenä, mutta myös tallenteena. Taitava webinaarin käyttäjä listaa myös tärkeimmät asiakohdat tallenteeseen. Joko litteroi transkriptiksi tai tallentaa linkeiksi talenteen eri kohtiin. Hyvin hakukoneoptimoitu webinaari löytyy helposti verkosta ja palvelee kuulijoita jälkikäteenkin. Webinaari on fiksu veto nykypäivän markkinoijalle. Mikäli aihe kiinnostaa niin voit tulla kulisseihin vilaisemaan miten toimivia webinaareja tehdään.