Kannattaako huutaa kovempaa vai kuiskata kiihottavasti? Verkko täyttyy nopeasti toinen toistaan voimakkaammista sisällöistä. Vain aniharvalla on varaa palkata ulkopuolisia markkinoinnin ammattilaisia, jotka voivat päivästä toiseen miettiä yksityiskohtaisesti mikä kohderyhmää verkossa kiinnostaa. Siksi pohdinkin usein miten pieni voi olla suuri verkossa?
Älä yritä kosiskella kaikkia
Pienille yrityksille verkossa markkinoiminen on mahdollisuus, jota ei kannata jättää väliin. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että Superbowl-mainokset ovat edelleenkin isojen pelurien leikkiä. On kuitenkin positiivisia esimerkkejä, joissa sosiaalisen median markkinoinnilla on saatu merkittävää jalansijaa omalla markkinalla. Usein parhaiten toimii se, että keskitytään rohkeasti palvelemaan omaa kohderyhmää. Muilla ei internetissä ole väliä.
Tee avointa sisältöä
Avoin sisältö mahdollistaa löytymisen, mutta myös sen, että ihmiset alkavat seurata sinua. Avoimella sisällöllä tarkoitan sitä, että sisältösi on sellaista, joka mahdollistaa materiaalisi vapaan käytön, kopioimisen ja levittämisen. Mikäli yrität internetissä pitää sisältöäsi omanasi jäät ilman yleisöä. Tämä kuulostaa hassulta, mutta kovin useasti tekstit ovat käyttöoikeuksien nojalla kiellettyjä kopioida. Kaikki mikä on digitaalista voidaan myös kopioida, joten sisältösi DNA:han on syytä valaa mahdollisuus kopiointiin. Se mikä voidaan kopioida voi myös levitä.
Pidä yllä yhteisöäsi tiivisti, mutta älä spämmää
Vaikka joku sitten levittäisikin tietoasi niin on hyvin epätodennäköistä, että se ihan vahingossa leviää. Siksi on tärkeää, että pidät yllä yhteisöäsi esimerkiksi videoblogillesi eli vlogillesi. Se sisältää paljon muuta kuin videoiden tekemistä. Se vaatii myös seuraajien kanssa käytävää keskustelua, kommentoinnin moderointia tai vaikka sähköpostitiedottamista tärkeistä aiheista. Totuus on, että mitä tarkemmin rajaat käyttäjäsi, sitä paremmin tunnet heidät. Väki vähenee ja pidot paranee. Toisaalta ystävyyssuhteiden syventyessä vaaditaan koko ajan vahvempaa kommunikaatiota. Sellaista, jossa hiljaisuuskin on hyve. Keskity siis verkossakin oikeiden ihmisten löytämiseen kuin kaikkien kosiskeluun.
Anna enemmän kuin otat
Tämä on tärkeää. Verkossa on niin paljon materiaalia, että puolivillaisen ja rajatun tiedon jakelu ei kiinnosta ketään. Mutta jos luot aidosti lisäarvoa materiaaleillasi niin lukijoita ja katselijoita alkaa hiljalleen ilmestyä ovellesi. Digitaalinen kivijalkasi kiinnostaa, oli se sitten verkkosivu, youtube tai vastaava. Sillä verkossa pienikin voi olla iso.
Leave A Comment