Blogaamisen aloittaminen on vaivatonta, sen ylläpitäminen raskasta, ja sen menestykseksi kääntäminen, lähes mahdotonta. Olenkin monesti pohtinut, että kannattaako yrityksen blogit korvata yrityksen sisäisillä vlogeilla? Meistä niin moni on huomattavasti lahjakkaampi puhumaan, kuin kirjoittamaan. Jos näin on, niin miten vlogin voisi toteuttaa, ja mistä aloittaa? Ohessa napakka yhteenveto.
Rekrytoi ensiksi vloggaajia!
Yrityksen sisäinen vloggaus kannattaa luonnollisesti aloittaa rekrytoimalla sisäisiä vloggaajia. Hyvin myytynä, innokkaita saattaa olla enemmän kuin arvaatkaan, ja kahvipöydän keisarit ovat äkkiä koko yrityksen sisäisen videoviestinnän velhoja. Vloggausvinkkejä on verkko pullollaan, ja samoin vloggausaiheista ei tule olemaan pulaa. Aiheet voivat elää yt:eistä, aitoon yhteistyöhön, jolloin videot luovat keskustelua ja muokkaavat yrityksen kulttuuria. Vloggaajat toimivat yrityksen kulttuurin sisäisinä mesenaatteina, ja rakentavat tunnelmaa, joka ulottuu muuallekin kuin kesäjuhliin. Meistä jokainen tuntee kahvitauolla juttua paiskovan työkaverin, jonka takia kahvitunnit ovat päivän pelastus. Miten ihanaa olisikaan, jos tuo samainen ystävä, piristäisi jutuillaan myös harmaita aamujasi.
Luo yhteiset pelisäännöt
Vloggaaminen ei itsessään ole kovin ihmeellistä, mutta ihmisten jutut sitten taas toisaalta voivat olla. Siitä syystä, on hyvä luoda selkeä runko miten, ja mitä aiheita käsitellään. Ei nyt tarvitse mennä sisältöön puuttumaan, mutta kyllä selkeä ohjeistus siitä, miten vlogaus videoita tehdään, ja mitä saa sanoa, on hyvä olla olemassa. Viitteellinen runko riittää, joka ainakin rajaa pahimmat ylilyönnit pois.
Kouluta vloggaajasi huolella!
Vloggaus on nykypäivää ja jokaisella vloggaajalla on oma tyylinsä. Tyyli on kuin kulttuuri, eläväinen osa videoita, joten siihen ei tule puuttua. Video ei kuitenkaan ole täysin valmis, ennen kuin se on editoitu, ja laitettu kaikille nähtäväksi. Kouluta henkilökuntasi kevyeen videoeditointiin ja varusta heidät osaamisella, jolla he voivat tehdä videoita. Muuten hyvin suunniteltu videoblogi, kaatuu omaan mahdottomuuteensa, kun toimintaan tarvitaan liikaa ihmisiä. Hyviä ohjelmia tällaiseen ovat mm. iMovie ja FinalCut.
Intra on hyvä alusta
Yksi tärkeä lähtökohta on se, missä videoita jaat. Sisäiset videot, olisi syytä pitää sisäisinä, jolloin niissä voidaan vapaasti käsitellä, yrityksen sisäiseen kulttuuriin liittyviä aiheita. Nykyaikaiset intratuotteet mm. Office365:n päälle rakennetut tuotteet (esim. Valo-Intranet), tarjoavat valmiiksi integraation videoiden hallinnointiin. Mikäli teillä ei ole intrassa tätä mahdollisuutta, on täysin mahdollista rakentaa myös intran ympärille Youtube-kanava, johon videot laitetaan vain sisäiseen jakoon. On kuitenkin tärkeää, että videoista voidaan viestiä sisäisesti helposti, jotta videot saavat tarvittavaa seuraamista. Vain sillä tavalla syntyy suhde, joka kantaa vloggaajia.
Varusta henkilöstö kevyellä kalustolla
Mikään ei tapa intoa niin varmasti, kuin liian vaikea tekninen kalusto. Siksi onkin hyvä, että valituille henkilöille toimitetaan helpot työkalut oman työnsä toteuttamiseen. Käsittelimme aiemmassa artikkelissamme tarkasti, sen miten aloittaa vloggaus, ja erityisesti mitä tarvikkeita kannattaa hommata. Eli alkuun päästään iPhonella, tukevalla kolmijalalla ja Roden perusmikillä.
Aloita heti
Varmin tapa epäonnistua tässäkin projektissa on, että ei koskaan lähde edes kokeilemaan. Olkaa siis rohkeita, antakaa HR:lle ja henkilöstölle mahdollisuus rakentaa vloggaamisesta jotain suurta. Jotain, joka rakentaa kulttuuria joka päivä, yksi video kerrallaan.
Leave A Comment