Manifeston vuosittain teetättämän blogiparometri-tutkimuksen mukaan, videoblogit (vlogi) ovat kasvattaneet suosiotaan räjähdysmäisesti. Muun bloggauksen suosio puolestaan on pudonnut, verrattuna videoilla toteutettuun muotoonsa ja vloggaajat ovat nostaneet suosiotaan. Esimerkkinä Suomen suosituin vloggaaja Saara omaa jo yli 804 000 seuraajaa. Harvempi perinteinen bloggaaja pääsee vastaavaan seuraajamäärään.

Vlogi yritykselle

Miksi ihmeessä videoblogit sitten ovat kasvattaneet suosiotaan? Syy löytynee siitä, että ihmiset, tarinat ja niiden seuraaminen kiehtoo ihmisiä. Vlogien katsominen on inspiroivaa ja avaa luovuutta. Ne sopivat  myös yritysten käyttöön ja erityisesti sisältömarkkinointiin. Ihme kyllä, yritysten keskuudessa vloggaus ei ole vielä nostanut suosiotaan, vaikka tehokkuutensa puolesta ansaitsisikin enemmän huomiota. Vlogien puolesta puhuu myös niiden sitouttava vaikutus. Esimerkiksi YouTubessa ihmiset aktiivisesti mielenkiintoisia vlogeja. Sitouttaminen taasen vaikuttaa positiivisesti yrityksen brändiin, ja tätä myöden mahdollistaa paremmat myyntitulokset. Suomessa yritysten vlogit kulkevat vielä paljolti asiantuntijoiden nimissä.

 

Vloggauksen aloittaminen

Vlogin pitämiseen tarvitaan kamera, mikrofoni ja tietokone editointiohjelmalla. Luonnollisesti yritysten käytössä laitteistoon kannattaa panostaa, ja laadun takaamiseksi, kannattaa hankkia kohtuullinen vlog kamera. Aluksi on hyvä määrittää strategia vloggaamiseen, siihen millaista viestiä videoilla halutaan välittää katsojille. Sitoa viesti kohderyhmäsi mielenkiinnon kohteisiin eli sosiaalisiin objekteihin. Oman yrityksen asiantuntijuus on hyvä lähtökohta, ja se on syytä tuoda esille vlogissa. Hyödyllistä on myös tutustua, hieman paitsi muiden yritysten, myös suosittujen vloggaajien videoihin ideaa ja lähestymiskulmaa hakiessaan. Kannattaa myös pohtia, mikä tekee suosikkivideoista suosittuja ja miten voit tarjota katsojillesi miellyttäviä katseluelämyksiä.

Keksi hyvä ja mieleenpainuva nimi

Keksi vlogillesi mielenkiintoinen ja muistettava nimi. Parhaita esimerkkejä on Mika Berglundin Karvanaamarin kyydissä -vlogi. Monesti hauskat nimet ovat mieleenpainuvia. Toki kannattaa pitää mielessä, että yrityksen nimi tai logo tulee esintyä vlogissasi brändisi tunnistettavuuden takaamiseksi. Hyvä idea on keksiä jokin katsojia koukuttava kikka, esimerkiksi vaikkapa “maanantain mukavat”, jolloin maanataisin yritys julkaisee videoita samasta aihepiiristä. Tämä sitouttaa katsojia ja saa ihmiset odottamaan seuraavaa videojulkaisuasi. Jos vielä keksit aiheeseen liittyvän ja mieleenpainuvan nimen, parantaa tämä muistettavuutta.

Suunnitelma, vaikka tupakkiaskin kanteen

Vlog-videot kannattaa suunnitella etukäteen, jotta varmistat, mitä haluat sanoa videoillasi. Aluksi videoita voi tehdä opettelumielessäkin, kaikkea tekemäänsä ei tarvitse julkaista. Esiintymistä kameran edessä on hyvä harjoitella etukäteen, sillä esintymään tottunutkin saattaa kokea jännitystä vlog kameran käynnistyessä. Videot kannattaa pitää riittävän lyhyenä, noin muutaman minuutin mittaisina. Lyhyitä videoita on mukavampaa katsella. Toki vlog-postaukset voivat kestää kauemminkin, tärkeintä on että katsojan mielenkiinto säilyy. Videoiden editoiminen kannattaa opetella jo aluksi, ja videot voi koostaa useammastakin otoksesta.

Ulkomailla vlogaus on jo suositumpaa yritystenkin keskuudessa.

https://www.youtube.com/watch?v=avfhYulEQeU

Huomioitavaa videoblogin pitämisessä

Tärkeää vloggauksessa kuten muussakin sosiaalisessa mediassa on, että muistaa lisätä sisältöä säännöllisesti sekä riittävän usein. Vlogia tutkineet tutkijat ovat todenneet, että parhaat videot ovat luonnollisia, eikä niiden tarvitse olla täydellisiä. On hyvä esiintyä videoilla omana itsenään, puhuen asioista, joita taitaa parhaiten. Päämääränä on keskustelun herättäminen. Tämä kannattaa ottaa huomioon jo vloggausta aloittaessa. Videot voivat hyvin olla käsikirjoitettuja etukäteen ja sopiva huumori sekä heittäytyminen, ovat erittäin sallittuja, jollei toivottujakin. Tärkeää vloggaamisessa on olla kärsivällinen ja sitoutua vlogin pitämiseen. Katsojien saaminen saattaa viedä hetken, mutta onnistuu kyllä kärsivällisyyden ja sinnikkyyden avulla.

Vloggaus on fiksu investointi tulevaisuuteen, ja se pitää brändisi elävänä. Aloita siis jo tänään.