Facebook-livetila on konseptina melkoisen yksinkertainen, mutta sen täydellinen hyödyntäminen on äärimmäisen haastavaa. Käsitelimme aiemmin Facebook-livetilaa ja sen hyödyntämistä oheisessa artikkelissa ja se on edelleen oiva postaus, mistä aloittaa tutustuminen aiheeseen.  Luonnollisesti tässä välissä olemme kerenneet kerätä jo lisää kokemuksia Facebook-livetilasta ja annamme nyt viimeisimmät niksit siihen, miten otat haltuun Facebook-liven.

Ymmärrä, miksi Facebook-livetila on mielenkiintoinen

Niin kuin olen aiemminkin todennut niin livevideo on mielenkiintoinen juuri siksi, että sitä ei voi tehdä kuin kerran. Facebook-livetila tarjoaa visuaalisesti mielenkiintoisen alustan reaaliaikaiselle viestinnälle. Siksi onkin tärkeää, että ymmärrät liven kiinnostavuuden perusteet. Livestä mielenkiintoisen tekee sen ennalta-arvaamattomuus, sekä spontaanius. Muista siis hyödyntää rohkeasti spontaaniutta ja livetilanteen tuomia käänteitä. On ainoastaan mielenkiintoista nähdä, miten ihminen selviytyy muuttuvista tilanteista.

Tämän lisäksi Facebook-livetilassa kannattaa hyödyntää visuaalisuutta. Nykyaikaiset kännykkäkamerat ovat niin laadukkaita, että niiden kuva antaa hyvän syväterävyyden ja luo näin aitoa tilan tuntua videoosi. Myös selfiestickin käyttäminen auttaa sinua keskittymään videoosi ja saamaan kuvaan laajuutta.

Livessä pitää elää oikeasti

Livevideossa ei kannata toistaa sitä mitä ihminen näkee. Selostaminen on hyvin tylsä tapa kertoa mitä on tapahtumassa. Parhaiten onnistut livevideossasi, jos elät siinä täysillä mukana. Et kerro, vaan elät. Ikäänkuin kameraa ei olisi paikalla ollenkaan. Silloin saat katsojan eläytymään videoosi, kuin hän olisi päässyt salaa katsomaan kärpäsenä katosta.

Harjoittele Facebook-livetilaa

Vaikka livetilanne tuleekin olla spontaani niin ammattilainen harjoittelee aina pikkaisen. Voit harjoitella livetilannetta laittamalla yksityisyysasetukset käsittämään vain sinut. Näin voit huoletta harjoitella Facebook-livetilaa ilman, että kukaan näkee sitä. Samalla näet miten videosi toimii, ja voit pyytää siitä arvosteluita kollegoiltasi näyttämällä sen heille vaikka kännykästäsi. Liven mukanaan tuoma jännitys kannattaa hyödyntää hyvin, ja harjoittelulla saat sen varmiten haltuun. Tässäkin onni suosii valmistautunutta.

Käytä livevideota mausteena

Livevideo on hyvä mauste Facebook-viestintääsi. Se harvoin perustelee jokapäiväistä olemassaoloaan, ellet nyt sitten satu olemaan jäätävän hyvä esiintyjä. Siksi Facebookin livetilaa tulisi hyödyntää sopivasti erilaisten postausten välillä ikäänkuin syventääksesi kohderyhmäsi kanssa käytävää keskustelua.

Se mikä on selvää sinulle ei ole muille

Muista, että vaikka sinulle tila mistä teet tai aihe mistä kerrot on tuttua, niin se ei välttämättä ole sitä kuulijoillesi. Siksi onkin hyvä tapa toistaa asioita tasaisesti liven edetessä. Näitä ovat mm. nimesi, mistä videossa on kyse ja mistä lähetys tehdään. Voi hyvin olla, että videotasi seuraa vain tuttuja, mutta kun alat saada uusia seuraajia, joita et välttämättä tunne, kannattaa sinun opetella hyvä intro sopivin välein. Tämä sitouttaa katsojia videoosi ja auttaa kesken mukaan tullutta pääsemään sisälle juttuun.

Käy vuoropuhelua kohderyhmäsi kanssa

Keskustelu on aina vuorovaikutteista. Livevideo on juuri sitä. Hyvin tehty livevideo ottaa huomioon seuraajansa ja tarjoaa katselijoille kanavan keskusteluun. Pyydä siis huomiota ja tuo esille mielenkiintoisia keskustelun aloituksia. Kommentoi ja käy keskustelua, äläkä pelkää olevasi ristiriitainen. Hyvä keskustelija on myös rohkea. Uskalla ottaa kantaa ja tuoda ilmi kantasi. Sitä ihmiset haluavat. Osa rakastuu sinuun ja osa vihaa sinua siitä. Sellaista elämä on. Muista olla myös kohtelias ja huomioiva siinä, että nostat kyselijät julkisuuteen tuomalla heidän nimensä kysymysten kohdalla esille.

Pidempi video on parempi kuin lyhyt

Facebook-livevideossa on yksi haaste, joka sinun tulee ymmärtää. Livevideolla tulisi olla mielellään liveseuraajia. Tästä syystä hyvin lyhyet ja nopeat videot eivät yleensä kerää suuria määriä katsojia. Siksi onkin hyvä painottaa, että teet videon hyvän verkkoyhteyden päästä ja pidät sen riittävän mittaisena, jotta ihmiset pääsevät mukaan. Usein kun aloitat tekemään videota niin Facebook ilmoittaa kasaavansa yleisöä sinulle. Silloin on hyvä saada ihmisiä mukaan ja ottaa heidät huomioon, kun he liittyvät videoon.

Livevideo on ehdottomasti yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista viestinnän välineistä. Sen tarkoituksena on viestittää välitöntä kuvaa kohderyhmällesi, sinusta, yrityksestäsi, ilmiöstä sekä kaikesta mielenkiintoisesta mihin mahdat törmätä. Eikun liveilemään.