Olemme keskustelleet viime viikkoina paljon eri yrityspäättäjien kanssa videomarkkinoinnista, videosta ja videon hyödyntämisestä brändinrakentamisessa. Keskusteluiden yhteenvetona uskallamme todeta, että ensi vuoden aikana näemme suomalaisessa markkinoinnin kentässä nopean videon hyödyntämisen kasvun. 90-luku toi musiikkivideot, 2000-luku järjettömät 3D-efektit ja nyt 2010-luvulla palaillaan aitouteen. Läsnäoloon, sisältöön ja merkitykseen. Näin tekee myös elokuvan ensirakkautamme Star Wars, joka palaa valkokankaalle perjantaina. Trailerin perusteella käyttöön on otettu hyvin suunniteltu puvustus, aidot rekvisiitat ja pienoismallit. Miksi aitoon ei kyllästy?

Aitous kertoo kaiken rehellisesti

Elävä kuva on siitä ihmeellinen, että siinä ihmisen kaikki ilmeet, eleet ja pukeutuminen luovat kuvan, josta me päättelemme mistä on kyse. Onko ihminen aito ja miellyttävä, meille sopiva kumppani tai toimittaja? Erityisen tärkeitä piirteitä uutta partneria valittaessa niin elämässä yleensä kuin yrityselämässäkin. Amerikkalaistutkijat Kraus ja Keltner tutkivat sosioekonomisen aseman ilmenemistä ihmisen elekielessä. Jokainen meistä tietää, että huomaamme toisesta ihmisestä nopeasti ruumiinkielen ja sen toimiiko se meille. Mielenkiintoista kaksikon tutkimuksessa oli, että täysin tuntemattomat arvostelijat pystyivät minuutin pituisen videon avulla kertomaan keskustelijoiden sosioekonomisen aseman. Menemättä enempää yksityiskohtiin selvää on, että me kaikki viestimme itsestämme enemmän juuri ruumiinkielen avulla. Siksi onkin tärkeää, että mahdollistat viestisi perille menon tarjoamalla koko viestisi videon avulla asiakkaallesi.

 

Miten aitous skaalataan

Yritysten asennoituminen videoon ja sen hyödyntämiseen markkinoinnissa on muuttunut. Enää kaikki ei ole käsikirjoitettua ja ennalta-arvattavaa. Nykyään ymmärretään, että videon rooli on muuttunut tiedon ja tunnelman aidoksi välittäjäksi. Ikäänkuin olisi palattu television alkujuurille liven ensiottoihin. Realistista kuvaa siitä mitä elämä on. Se maistuu, haisee ja on ah, ei aina niin värikästä. Emme tietenkään puhu ammattimaisia livestriimauksia vastaan vaan niiden puolesta. Puhumme myös sen puolesta, että yrityksissä uskalletaan ottaa käteen iPhone 6 ja tehdä gonzoa. Rehellisesti sitä mitä ollaan. Sillä aitous skaalataan vain olemalla aitoja. Niin kuin elämässäkin. Välillä pukeudutaan juhlallisesti ja välillä juostaan verkkareissa. Se on vain aitoa elämää.

Arvostatko aitoa?

Me varasimme elokuvateatterin Sellosta 21.12.2015 kello 19.00. Haluamme todistaa ystäviemme parissa sitä, kun Star Wars palaa alkujuurilleen aitouteen ja rehellisyyteen. Nostamme popkornit kattoon ja nautiskelemme limua. Jokainen, joka rakastaa Star Warsia ja kannattaa aitouden sanomaa julkisesti jakamalla tämän blogauksen tägillä #aitooneikyllästy Facebookissa tai Twitterissä osallistuu lippujen arvontaan. Arvomme muutaman paikan yleisölle ja olemme voittajiin henkilökohtaisesti yhteydessä. Arvonta päättyy 20.12.2015 kello 19.00. Tervetuloa Star Wars ja tähdet. Aitoon ei kyllästy!

P.S. Mahtavia Star Wars paperileluja voit ihastella Momotin sivuilla ja napata siitä vaikka joululahjan.

Star Wars

 

Photo credentials: http://momot.co.kr/