Mainontaa ja sisältömarkkinointia voidaan kutsua omaksi taiteenlajiksi, tai ainakin taitavuuden lajiksi. Oikein toteutettuna se palvelee sekä lähettäjänsä että vastaanottajansa intressejä, tarjoten hyötyä molemmille osapuolille. Tätä vastoin tyrkyttävä mainonta ja sisältömarkkinointi saa vastaanottajansa turhautumaan ja pahimmillaan aiheuttaa lähettäjälleen asiakkuuksien menetyksiä.
Nykyajan kiireisessä maailmassa ihmisillä ei ole aikaa käytettävänä ylimääräisiin seikkoihin, ainakaan jos ne eivät hyödytä häntä millään tavalla. Varsinkin tyrkyttävä mainonta ja sisältömarkkinti koetaan yleensä turhana ja epämiellyttävänä seikkana. Mietitäämpä vaikka tämän kenties yleisintä ilmentymää: lehtimyyntiä puhelimitse sellaisissa tapuksissa, jossa myyjä ei usko asiakkaan EI:tä vaikka sen sanoisi miten monta kertaa. Kuinka moni kuluttaja kokeekaan puhelut täysin turhiksi, ja pahimmillaan jopa tympääntyvät myyjälle siinä määrin, etteivät enää osta kyseistä lehteä vaikka olisivat sitä joskus aiemmin lukeneetkin.
Tyrkyttävä mainonta ja sisältömarkkinointi vievät asiakkaan aikaa, toteutettiimpa ne mitä kanavaa tahansa käyttäen. Harvempi tätä lajia harrastava markkinoija tulee ajatelleeksi sen pahimmillaan todella karkottavan asiakkaita. Tämä tuskin on yhdenkään markkinoijan perimmäinen tarkoitus. Mitä sitten voidaan tehdä asialle, jotta asiakkaan aikaa ei kulutettaisi?
Anna asiakkalle aikaa sen kuluttamisen sijaan
Tuotteesi tai palvelusi tarkoitus on tarjota asiakkaallesi hyötyjä ja useimmiten myös säästää hänen aikaansa. Kuitenkaan tyrkyttävä mainonta ei tuo tätä esille asiakasta kiinnostavalla tavalla, harvempi kun haluaa ostaa tuotteita pakon edessä. Tarjoa siis asiakkaallesi hyötyä jo mainonnassasi ja sisältömarkkinoinnissasi, niin voit luottaa siihen, että hän on suuremmalla innolla ostamassa tuotettasi ja palveluasi.
Tee suunnitelma
Suunnitelman tekeminen pakottaa yrityksen miettimään mainonnan ja sisältömarkkinoinnin tavoitteita. Mitä haluamme saavuttaa, ketä haluamme tavoittaa? Muun muassa nämä ovat tärkeitä kysymyksiä, jotta löydämme parhaan keinon säästää asiakkaan aikaa sen viemisen sijaan. Tämän lisäksi on mietittävä mitä kautta ja millä keinoin lähestymme asiakasta oikealla tavalla.
Lyhyys on valttia
Koska et halua viedä asiakkaan aikaa vaan antaa hänelle sitä, on parempi pitää materiaali lyhyenä mutta ytimekkäänä. Sisällön tulee kohdistua asiakkaan mielenkiinnon kohteisiin ja sisältää hänelle tärkeitä asioita. Ne voivat toki olla asioita mitä hän ei vielä tiedä tarvitsevansa, mutta niiden tulee olla hyvin perusteltuja.
Video tehokkaana keinona
Videon hyödyntäminen mainonnassa auttaa antamaan asiakkaalle arvokkaita asioita niiden viemisen sijaan. Video mahdollistaa viihteen tuomisen asiakkaan ulottuville, jolloin videosi katsominen voi toimia paitsi mainoksena, myös viihdykkeenä ja rentoutumishetkenä asiakkaallesi. Tietoviihteestä kirjoitimme aiemmassa artikkelissamme vuoden 2017 yritysvideotrendeistä.
Seuraa vaikutuksia
Varmistaaksesi että viestisi välittyy oikealla tavalla asiakkaallesi, on tärkeää seurata tuloksia. Vaikutuksia voi kuitenkin seurata jo tekemällä kohderyhmätestin ennen varsinaisen mainonnan ja sisältömarkkinoinnin aloittamista valikoimalla muutaman asiakkaan testiin ja haastattelemalla heitä. Tällä tavoin voit varmistaa että asiakas kokee saavansa aikaa tai muuta arvokkaita asioita avullasi.
Leave A Comment