Live-lähetys tarjoaa hyvän mahdollisuuden välittää viestin aidosti yleisölle. Hyviä käyttötapoja live-lähetykselle netissä ovat muun muassa webcast-striimaus, live striimaus esimerkiksi facebook livetilassa sekä suora lähetys youtubessa.

Ennen live-lähetyksen julkaisemista, kuten mitä tahansa internetissä tapahtuvaa julkaisemista, on syytä miettiä muutamaa seikkaa, jotka ovat perusasioita, mutta unohtuvat toisinaan hyvin helposti. Joskus hienolta tuntuvan idean toteutuksen ontuminen saattaa johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin internetin maailmassa. Pahimmassa tapauksessa viesti vääristyy joksikin ihan muuksi kuin se oli tarkoitettu, mikä puolestaan voi johtaa ikäviin seurauksiin, erityisesti mikäli kyseessä on yrityksen live-lähetys. Tämän vuoksi ennen suoraa lähetystä kannattaa kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin.

1. Käsikirjoitus

Yksi tärkeimmistä seikoista live-lähetyksen suunnittelussa on käsikirjoittaminen. Vaikkakaan kaikkea ei voi ennakoida suorissa lähetyksissä, on hyvä olla jonkinlainen punainen lanka siitä, miten lähetys tulee etenemään. Spontaanius on hyväksi monissa asioissa, mutta live-lähetyksissä et halua epäonnistua viestimään katsojillesi asioita tarkoittamallasi tavalla. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää laatia sopiva käsikirjoitus, josta kuitenkin voidaan poiketa sopivissa määrin live-lähetyksen hengessä.

2. Kohderyhmä

Käsikirjoitusta tehdessä on tärkeää määritellä ja pitää mielessä kohderyhmä, ketä haluamme tavoittaa viestillämme ja mikä on paras keino viestiä videoiden välityksellä juuri tälle kohderyhmälle. Tämä määrää pitkälti myös videoiden toteutuksen, tyylisuunnan, jne. Jos kohderyhmiä on useita, täytyy videon palvella oikealla tavalla kaikkia kohderyhmiämme.

3. Sisältö

Käsikirjoittaessamme joudumme pohtimaan sisältöä, mitä haluamme sanoa kohderyhmällemme. Sisältöä suunnitellessamme joudumme myös miettimään, mikä on tehokkain keino viestiä haluamaamme asiaa eteenpäin. Sisältö täytyy olla mietittynä pääpiirteittäin jo ennen live-lähetyksen markkinointia, jotta ihmiset saadaan kiinnostumaan lähtyksestä.

4. Kuvauspaikka

Kuvauspaikan valinta on tärkeää viestin oikeanlaisen välittämisen kannalta. Lisäksi se oikein valittuna voi lisätä live-lähetyksen kiinnostavuutta. Studio on turvallinen paikka live-lähetykselle, sillä siinä voidaan hallita kaikkia elementtejä eikä yllätysmomentteja pääsääntöisesti juurikaan tule. Kuitenkin, aiheesta riippuen, kuvauspaikan kiinnostavuutta voi nostaa huomattavasti valitsemalla sille kaikkein sopivin ympäristö. Toisinaan live-lähetysten ainoa oikea kuvauspaikka on ulkona, esimerkiksi tapahtumien suorassa lähetyksessä, mistä päästään sujuvasti seuraavaan kohtaan, laitteiston tärkeyteen.

5. Laitteisto

Suoraa lähetystä suunnitellessa on tärkeää valita siihen sopivin laitteisto. Tämä takaa oikean valotuksen kuvauspaikalla ja varmistaa sisällön oikeanlaisen välittymisen kohderyhmälle. Ammattilainen osaa valita tarkoitukseen sopivan laitteiston ja ottaa huomioon kuvauspaikan tuomat erityishaasteet joita laitteistoa valittaessa on osattava ajatella.

Näitä seikkoja miettimällä on helppoa päästä alkuun hyvän live-lähetyksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Suunnittelu auttaa myös välttämään suurimmat sudenkuopat ja edistää sitä, että live-lähetyksen lopputulos on toivotunlainen.