Tieto Oyj Capital Market Day

Tiedon jokavuotinen Tieto Capital Market Day oli taas täynnä tapahtumaa ja tiukkaa asiaa. Vuosittaisessa markkinapäivässä käsitellään Tieto Oyj:n nykytilannetta, toiminnan tehokkuutta ja tulevaisuutta sopivassa suhteessa. Analyytikot ja sijoittajat saavat salkun täydeltä tietoa ja työkaluja sijoituspäätöstensä tueksi. Reload Mediaa pyydettiin jo toistamiseen toteuttamaan sekä tapahtumatuotanto, että tapahtuman verkkolähetykset eli striimaukset.

Tapahtuman teemana innovaation kiihdyttäminen ja kasvu

Tieto Capital Market Day valaisi Tiedon nykytilannetta ja loi uskoa yhtiön sen innostavaan tulevaisuuteen. Viime vuosina Kimmo Alkio on onnistunut rakentamaan Tiedosta modernin ohjelmistokonsulttiyrityksen, joka tarjoaa myös ketteriä pilvipalveluita. Vuoden 2011-2015 välisenä aikana Tieto on kasvattanut edelleen globaaleja toimituksiaan, muuttunut ketterästi pilvessä toimivaksi ja saanut toistuvat palvelutuotannot toimimaan mikä näkyy myös yhtiön tuottavuuden kasvussa. Näiden asioiden viestimiseksi suunnittelimme tapahtuman yksityiskohtaisesti. Tapahtumatuotannon teemana oli “Accelerating innovation and growth to through investments in software-centric businesses”, jonka avainviesteinä olivat:

  1. Johtava pohjoismaalainen ohjelmisto- ja palveluyritys, joka edistää asiakkaiden liiketoiminnan uudistumista 2020 mennessä
  2. Skaalautuvien ohjelmistopohjaisten mallien laajentaminen tukemaan liiketoimintaa
  3. Sopivassa suhteessa investointeja kasvuun, tuottoa ja houkuttelevia osinkoja
  4. Liiketoiminnan muokkaaminen kohti nopean kasvun palveluita

Hyvä webcast-lähetys vaatii oikein valitut kamerat

Webcast toteutettiin Panasonic AW-HE130 kameroilla. Itse kameroille oli tilaustyönä teetetty vanerista valkoiset pylväät, joiden päällä kameroita operoitiin. Asiakkaalta tuli selkeä toive, että kameroiden sekä muun tekniikan ei toivottu olevan näkyvillä. Näin tapahtumasta luotiin helposti lähestyttävä ja kotoinen ilman, että osallistujat kokivat olevansa esiintyjinä tilaisuudessa.
Webcast tuotettiin kolmen henkilön tiiminä, jossa webcast-teknikkona toimi Mikko Ruohomäki, ohjaajana Mari Nummela ja kameroista vastasi Ville Myllymaa. Hyvin ohjattuna lähetyksenä monikameratuotanto antaa myös verkossa ammattimaisen kuvan ja luo tunnelman toimivasta studiosta. Vaikka lähetys onkin kustannustehokas ja tuotantokalusto mahtuu pakettiautoon, ei sen laadullinen jälki jää jälkeen televisioyhtiöiden vastaavasta toteutuksesta.

Sijoittajatapahtumat yhä enenevissä määrin myös verkossa

Tieto on aina ollut edelläkävijä verkkolähetysten hyödyntämisessä ja myös tällä kertaa Tieto Capital Market Day oli luokkansa kärkikastia. Webcast-lähetys oli suunniteltu pidettäväksi suoraan ison LED-seinän edestä. Siitä syystä tapahtuman valaistus tulikin suunnitella erittäin tarkasti. Seinästä kajastava valo luo helposti webcast-lähetykseen voimakkaan vastavalon, joka tulee taittaa hiusvaloksi oikealla valaistuksella. Esiintyjälle jätettiin rauhallinen valkoinen tausta, jota hyödynnettiin sopivissa väleissä myös esitysmateriaalien näyttämiseksi.

Lähetys striimarilla

Webcast-lähetys Tieto Capital Market Day -tapahtumasta toteutettiin varmasti Reload Median Striimarilla, jolloin voitiin olla varmoja siitä, että kuva ja kalvot saadaan varmasti synkronoitua sekä osallistujien kysymykset saadaan tilaisuuteen ilman erillistä sosiaalista mediaa tai tilin luomista saati rekisteröitymistä.

Onnistunut tapahtumatuotanto vaatii aina valmistautumista

Viiden tunnin ohjelma piti sisällään tiukkaa asiaa niin paikallaolijoille kuin verkkolähetystä seuranneille. Siksi hyvä valmistautuminen tapahtumaan oli kriittistä. Tapahtumapaikalle rakennettiin suuri 8X3 metrin A2 Absenin LED-näyttö esitysmateriaaleille. Esiintyjät kävivät läpi aiheitaan LED-seinän edessä.

A2 Absen LED näyttö Tieto Capital Market Day

A2 Absen – LED-näyttö on tehokas ja toimiva esitysseinä, jonka taltioiminen kameralle on helppoa.

A2 Absen LED-näytön rakentaminen Tieto Capital Market Day

A2 Absen LED-näytön rakentaminen vaatii aina ammattilaista, jotta asennus saadaan toimivasti ja näyttävästi.

Tieto Capital Market Day A2 Absen LED-näytön testaus

LED-näytön testaaminen on tärkeää, sillä pienikin virhe näkyy selkeästi kuvassa ja pilaa helposti muuten hyvin suunnitellun kokonaisuuden.

Reload Median vastuut Capital Market Day:ssä

  • Tapahtumatuotanto
  • Mediasisällön yhdistäminen ja konsultointi
  • Verkkolähetyksen valmistelu ja kameratuotanto
  • Webcast-lähetyksen suunnittelu, toteutus ja ohjaaminen
  • Jälkituotanto ja webcast-tallenteen jako

Lopputulos

Tieto Capital Market Day oli taas kerran onnistunut tilaisuus, joka loi kirkkaan kuvan Tiedon tulevaisuudesta ja siitä mihin yhtiö on matkalla. Tilaisuus toimi niin paikan päällä kuin verkossakin ja sai paljon kehuja myös sisäisiltä sidosryhmiltä.