Snapchat on kasvanut kuin pullataikina ja onnistunut kahmimaan lisää niin käyttäjiä, kuin yrityksiä mainostajikseen. Snapchat ei ole enää vain teinien temmellyskenttä vaan vakavasti otettava alusta kohderyhmäkommunikaatiolle, joka kasvaa koko ajan. Snapchat onnistui samoin kuin Facebook, luomaan uusia käyttötapoja käyttäjille ja mainostajille arvonmuodostamiseen. Lyhyt videoviesti, tai kuva,on siis enemmän kuin tuhat sanaa.
Snapchat tarjoaa vähän ja ohimenevää
Snapchatin ideana on, että se näyttää videoita ja kuvia (Snappeja) vain sekunteja, jonka jälkeen ne katoavat. Snapit, eli kuvat ja videot ovat siis ohimeneviä ja ne poistuvat ikuisesti. Et voi tallentaa niitä tai saada niitä takaisin, kun ne ovat poistuneet. Idean yksinkertaisuus on nerokas. Sillä tällä päätöksellä Snapchat varmistaa sen, että sisällön seuraaminen aktiivisesti kannattaa.
Snapchatin toiminnot ovat:
- Snapit videot tai kuvat, jotka hetken näyttämisen jälkeen katoavat.
- Chat-viestit, jotka on suunniteltu niin, että poistuvat ruudulta kun molemmat ovat ne nähneet. Toisaalta chat viestin voi halutessaan tallentaa.
- My Story: Snapeista voi rakentaa omia 24 tunnin mittaisia tarinoita, jotka nekin poistuvat vuorokauden jälkeen.
- Live Stories on palvelu, johon voit liittää omia videoitasi tai kuviasi niin, että ne näkyvät muiden snappien mukana esim. paikallisissa tapahtumissa. Näitä Snapchat saattaa käyttää myös myöhemmin tapahtuman viestinnässä.
- Memories on osio, johon Snapchat antaa sinun tallettaa muistojasi, joten nämä snapit eivät katoa mihinkään.
Ystävien arkea, yhteisöjä ja yhteisöllisyyttä
Sanpchatin kasvu sosiaalisena mediana ja markkinointialustana perustuu pääosin kahteen asiaan. Aitouteen ja yhteisöön. Palvelua on hyvä käyttää päivittäin, jos haluat seurata ystäviäsi. Toisaalta, kukapa ei haluaisi? Aitouteen siksi, että videoita ei voi editoida, jolloin materiaali on aitoa ja juuri sellaista, millaisena se kuvattiin. Siksi päivittäinen käyttö on koukuttavaa ja se kasvavien käyttäjämäärien ohella tekee Snapchatista mielenkiintoisen myös mainostajille. Yhteisöllisyys myy.
Miten Snapchatia voi hyödyntää markkinointiin?
Snapchat on nopeasti kasvava, merkittävä kanava, jossa on 200 miljoonaa käyttäjää. Yritysten mielenkiinnon kasvaessa, myös luovuus tuntuu kasvavan. Yksi tehokkaimpia keinoja, joita yritykset käyttävät, on jakaa sisältöä, jota muuten seuraaja ei saisi. Sisältöä, josta aika jättää, ellei sitä katso.
Sphero ja Star Wars -lelut
Star Wars -leluja valmistava Sphero päätti ottaa lelujen markkinointiinsa apuja Snapchatin vaikuttajilta. He pyysivät apuja Shaun McBridelta, joka kulkikin pitkin Pariisin katuja BB-8 -lelun kanssa tehden pieniä videoita Snapchat-kanavaansa. Lelut arvatenkin myivät loppuun alta aikayksikön.
Burberry
Ennen 2016 London Fashion Weekin julkaisuaan Burberry julkaisi taustakuvaa ennen virallista lanseerausta. Snapchat seuraajat saivat seurata brandin tohinaa, uusia asuja ja muotimaailman vaikuttajia taustoineen, ennen kuin itse muotinäytös oli edes alkanut.
RED varainhankintakampanja
RED teki varainhankintakampanjan AIDSin vastaiseen työhön yhdessä Snapchatin kanssa, jossa he loivat videoihin omia filttereitään. Niiden avulla käyttäjät pystyivät muokkaamaan videoitaan. Valitsemalla heidän filtterin he myös varmistivat sen, että Bill ja Melinda Gatesin säätiö antoi $3 REDille. Näin käyttäjä levitti tietoisuutta AIDSin vastaisesta työstä ja keräsi myös varoja työhön REDille.
Miten sinun yrityksesi tulisi olla mukana Snapissa?
Vaikka ensisilmäyksellä Snapchat on hassun hauska, ja jopa ehkä koominenkin sosiaalinen media, niin sen ydin on kovinta rautaa. Se tarjoaa aitoa sisältöä, jota ihmiset haluavat kuluttaa. Siksi myös eettisesti, fiksuksti ja sisällöllisesti mielenkiintoinen markkinointi toimii Snapchatissa. Kannattaa siis aloittaa oman tilin avaamisesta ja tutustua Snappiin. Se tulee olemaan vielä yksi videoviestintäsi välineitä.
Leave A Comment