Verkkolähetykset ovat jokaisen yrityksen sisäältömarkkinoinnin ytimessä eikä syyttä, sillä video on toimiva kanava. Harmittavan harva kuitenkaan pysähtyy miettimään miten vahvaa sisältöä he tuottavat.. Varmistaa sen, että tuutista ei tule ulos pelkkää puolilämmintä sontaa vaan asiakasta kunnioittavaa kuumottavaa sisältöä. Suurin syy siihen miksi epäonnistut verkkolähetyksesi tekemisessä on se, että kerrot asioista, jotka kiinnostavat sinua eivätkä yleisöä. Ohessa vinkit lähtökohtien parantamiseen.

1. Keskity asiakkaan ongelmaan

Sanomattakin on selvää, että meistä jokainen on sokea omille virheilleen. Niin myös minä, sinä ja naapurisi. Siksi onkin äärimmäisen tärkeää, miettiä mitä aiot kuulijoillesi tarjota. Liian usein sairastutaan lillukanvarsiin ja omien mielenkiintojen toistamiseen. Asiakkaallasi on ongelma, jonka sinä osaat ratkaista. Heidän liiketoimintansa kaipaa ratkaisuja ongelmien hoitoon tai henkilöä hoitamaan ongelmat. Joskus molempia ja silloin sinä olet vahvoilla. Paras lähtökohta on tehdä sisältöä, kuin tekisit sitä sisäiseen koulutuskäyttöön. Vuodat kaikki salaiset yksityiskohdat ja opetat asiakkaalle sen, miten hän voi auttaa itseään. Juuri niin. Ilman sinua, sillä vain ani harva todella ryhtyy tekemään mitään itse. Lopulta, kun projekti käynnistyy niin se on puhelimesi, joka soi.

2. Anna enemmän kuin muut

Mieti mitä asiakkaasi toivoo salaa, ja anna se hänelle. Toteuta hänen villeinkin fantasiansa. Anna hänelle työkaluja, tehtävälistoja ja laskureita. Mitä tahansa, mikä helpottaa häntä toimessaan. Itsepalveluasiakkaat haluat pois potkimasta renkaitasi, ja lopuille luot ymmärryksen siitä, mitä he ovat ostamassa. Siksi on hyvä rekisteröityä kilpailijoiden verkkolähetyksiin ja seurata miten he tekevät markkinointiaan. Tietenkin omalla nimellä, jotta luodaan heillekin painetta.

3. Ole varma kenelle puhut

Jos et merkitse kenellekään mitään, et tiedä mikä on kohderyhmäsi. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että haastattelet kohderyhmääsi ja selvität mitä he haluaisivat sinulta kuulla. Selvitä mm. seuraavia asioita:

  1. Mitkä ovat heidän kipukohtansa tarjonnassasi?
  2. Mitä he haluaisivat sinulta kuulla?
  3. Mitkä ovat heidän motivaattorit?
  4. Mistä heitä palkitaan?
  5. Mitä he pelkäävät?
  6. Miksi he ostavat kaltaisiltasi toimijoilta?

On vain viisasta selvittää se, mitä kohderyhmä haluaa kuulla. Sitten vain kerrot sen, mitä he haluavat kuulla.

4. Tee päätös paljon on tarpeeksi?

Aika moni meistä toivoo, että webinaariin tulisi osallistujia. Mitäpä jos päätät, että webinaariisi tulee 200 henkilöä? Jokainen kokenut webinaarin vetäjä tietää, että 200 vaatii ainakin 400 rekisteröityä, jopa 600. Joten mittaa jokaista yksityiskohtaa ja lisää markkinointipanostuksiasi, jos webinaariisi ei sen tarjoaman ollessa kohdallaan, saavu riittävästi ihmisiä. Älä anna periksi, sillä webinaari on hyvin vaativa taiteenlaji, jossa vain varmin voittaa. Keskity siihen, mitä tarjoat ja sitten kenelle sen tarjoat.

5. Tee töitä tavoitteesi eteen

Voit olla varma, että kilpailijasikin mainostaa webinaariaan samaan aikaan. Nätimmillä kuvilla ja paremmalla lupauksella. Siksi onkin tärkeää, että ymmärrät webinaarin mainostamisen olevan prosessi, jossa ahkerat syövät laiskat. Ei parhaat heikoimpia.

6. Rakenna merkitystä kaikessa mitä teet

Huolehdi, että webinaarisi kommunikoi ERITTÄIN SELKEÄSTI tarjoamansa. Huolehdi myös siitä, että kaikki mitä teet kommunikoi merkitystä. Eri kulmista, mutta tarjoaa juuri merkityksellistä viestiä asiakkaallesi. Vain sillä tavalla voit olla varma, että hän investoi aikaansa sinuun. Sillä hänen aika on kalliimpaa kuin sinun. Niin se vain on.