Webinaarin hintaa pohdittaessa tulee usein otettua esille vain webinaarialustan hinta. Siksi juuri kuukausittainen alustasta koostuva maksu nouseekin budjetoinnin kärkeen. Mutta miten laskea webinaarin todellinen hinta ja hyöty?
Webinaarin hinta ja sen hahmottelu
Webinaarin hinta alustan osalta on usein kymmenistä euroista satoihin kuukaudessa. Esimerkiksi Gotowebinaarin alkaen-hinta on 89€. Toisena esimerkkinä Webinarninja, joka on hyvin kätevä käyttöinen sovellus jolla voi luoda esimerkiksi todella toimivia webinaarin ilmoittautumissivuja. Sen hinta kohoaakin jo 45 euroon per kuukausi.
Webinaarin todelliset kustannukset
Kun webinaarin todellisia kustannuksia lasketaan tulisi laskea mukaan myös webinaarin valmisteluun, markkinointiin ja pitämiseen liittyvät kulut. Otetaan esimerkkinä Heikki, joka ansaitsee 4500€/kk. Hänen työpäivänsä hinnaksi sosiaaliturvamaksuineen ilman kiinteitä kuluja voidaan arvioida 362€ (1,45 kertoimella). Jos Heikki tekee yhden päivän kuluessa markkinoinnin, kutsut, materiaalin valmistelut ja pitää tunnin webinaarin, niin yhdelle webinaarille tulee hintaa 407 €/kk. Kuulostaa kohtuulliselta, mutta jos hän pitääkin kaksi, niin yhden hinnaksi jää vain 200 € kappaleelta. Ei todellakaan mahdoton kustannus asiakkaiden kohtaamisesta. Katsotaanpa mikä on vaihtoehtoiskustannus.
Webinaarin edut
Esimerkissä webinaarin etuna on, että voit ottaa sinne 100 henkeä linjoille ja se vie sinulta vain yhden tunnin aikaa. Totta on, että päivä valmistautumiseen on aika vähän, mutta oletetaan, että Heikki tekee webinaareja niin paljon, että hänen kokemuksensa vuoksi päivä on melko realistinen valmistautumisaika. Jos oletetaan, että Heikillä on n. 1000 aidosti aktiivisen asiakkaan asiakastietokanta, niin hän saa paikalle 70-100 henkeä webinaariin. Voidaan siis ajatella, että Heikki tekee parhaimmillaan 100 asiakaskäyntiä. Ajatellaan, että koska ei olla kasvokkain niin teho on vaikka 40% siitä mitä kasvokkain, joten Heikki tekee parhaimmillaan 40 tunnin asiakaskäyntiä kerralla. Jos yhden tunnin asiakaskäynnin sopimiseen, matkustamiseen, valmisteluihin ja pitämiseen menisi Heikiltä päivä, niin hinta kasvokkain pidetyille päiville olisi ilman matkakulujakin 14 480€. Nopeallakin matematiikalla voidaan helposti todeta, että hyvin pidetty webinaari tuottaa enemmän kuin maksaa.
Kokonaisuuden hyöty ja kustannuslaskelma
Kokonaisuuden hahmottamisessa webinaarialustan hinta tai itse webinaarin pitämisen hinta vaikka Striimaripalvelulla on siis häviävän pieni, jos oikeat ihmiset ovat kiinnostuneita ja heille tarjotaan oikeaa sisältöä. Markkinoinnin kustannuksia laskettaessa voit laskea, että sadasta osallistuneesta 1-2 henkilöllä on tarve siirtyä syvemmälle ostopolulla. Silloin yhden tarjoukseen johtavan liidin hinnaksi tulisi vain 181 €. Erittäin kustannustehokasta myyntiä, jos liidi on valmiiksi lämmin ja ottaa sinuun yhteyttä. Itse asiassa 1-2 henkilöä sadasta ei ole kovin epätodennäköinen, jos webinaarin aiheena käsitellään heillä olevaa ongelmaa tai kiinnostuksen kohdetta. Siksi webinaari kannattaakin nähdä juuri asiakkaiden kouluttamisena, mutta myös myynnin liidien kvalifioimisessa. Älä siis pidä webinaareja ilman, että yrität herättää asiakkaan kiinnostuksen. Älä myy, vaan kouluta. Se auttaa asiakastasi ymmärtämään ongelmansa. Ohessa 10 listan kohta, miten teet hyvän webinaarin ja varmistat liidien synnyn. Hyvä webinaarikevättä 2017!
Leave A Comment