Hyvä webinaari tarjoaa tietoa, taitoa ja tarpeetontakin juuri sopivana annoksena silloin kun kuulija sitä haluaa. Viime vuodet yritysten viestintä- ja markkinointiosastot ovat omaksuneet tapoja viestiä, joista erityisesti webinaari on noussut arvoon arvaamattomaan. Teemme tässäkin kuussa studioltamme kaksi kuumaa alan webinaaria niin b2b markkinoinnista kuin it-webinaarien maailmasta. Hyvä webinaari on paljon muutakin kuin asiaa. Ohessa muutama asia, joka tekee hyvän webinaarin.
1. Hyvä webinaari alkaa aina ennen H-hetkeä
Webinaari on ikäänkuin tapahtuma, vaikkakin virtuaalinen. Tapahtumienkin kohdalla on tärkeää pitää yleisön kiinnostus ylhäällä ennen kuin itse tapahtuma alkaa. Ota siis ennakkomarkkinointi tärkeäksi osaksi webinaariasi. Pyydä osallistujia lähettämään kysymyksiä, nostamaan tärkeitä aiheita esiin tai lähettämään omia ongelmia pureksittavaksi webinaarissa. Kanavina voit käyttää mitä tahansa itsellesi soveltuvaa. Twitteria, Facebookia tai perinteisestä uutiskirjettä ja sähköpostia. Mikä tahansa toimii kohdallasi.
2. Hyvä webinaari on täyttä asiaa
Aatto on juhlista jaloin. Kämmenet hikoilevat ja langoilla odottaa satoja kuulijoita. Parasta mitä voit nyt tarjota on välähdys syvintä osaamistasi tai yrityksenne tuotetietoutta. Kaikki osallistujat ovat varanneet pyytämäsi ajan ja he haluavat oppia aiheesta paljon. Pyydä mukaasi alan parhaita asiantuntijoita, kerro syvimmät salaisuutesi ja jaa parhaat vinkkisi. Mitä enemmän jaat sitä enemmän saat. Tämä on jakamistaloutta ja siinä tulee antaa, jotta voi saada. Hyvä webinaari antaa luvattoman paljon tietoa ja herättää mielenkiinnon pyytää lisäapua luennoitsijalta.
3. Tee selkeä esitys ja kunnon materiaalit
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kuunnella tunti monotonista lässytystä ja katsella suttuisia kalvoja. Siksi webinaari onkin raaka viestinnän muoto. Jos teet huonoa jälkeä olet nopeasti yksin linjoilla. Hyvä webinaarimateriaali koostuu selkeästä rungosta ja hyvin mietityistä kalvoista. Kalvot on hyvä pitää selkeinä ja vain pääpointit nostaa esitykseen. Mikäli sinulla on videoita, kuvia, tai muuta näytettävää pidä huoli, että katsoja näkee ne selvästi.
4. Valitse hyvä webinaariohjelmisto
Hyviä webinaariohjelmistoja on monia ja niihin kannattaa tutustua. Striimari on kotimainen vaihtoehto, kun taas Gotowebinar kansainvälinen. Tarvitseeko rekisteröityä? Voiko webinaari olla kaikille avoin? Helpoimmillaan pidät ammattimaisen webinaarin, jopa Youtube-Live toiminnolla. Hyvä webinaariohjelmisto on helppo käyttää niin luennoitsijalle kuin osallistujillekin. Se ei pätki, ei tunnu tuskalliselta käyttää eikä tiputa porukkaa linjoilta. On selvää, että markkinoilla on tarjontaa vaikka mihin, mutta hyvä webinaariohjelmisto ottaa huomioon koko webinaarin elinkaaren.
- Miten markkinoit webinaaria etukäteen?
- Miten pidät huolen rekisteröitymisistä?
- Laskutuksesta ehkä?
- Miten jaat osallistujille handouteja ja miten jälkimarkkinoit webinaareja?
Kaikki nämä vaikuttavat valintaasi ja pidä huoli, että seuraat orjallisesti kriteerejäsi, sillä harva ohjelmista taipuu pikku toiveisiisi jatkossa.
5. Hyödynnä tunne ja keskustelu
Olette yhteydessä kuulijoihin. Myös he haluavat olla yhteydessä sinuun. Anna kuulijoillesi mahdollisuus keskustella kanssasi livenä – tavalla tai toisella. Hyviä tapoja on käyttää Twitteria keskustelukanavana, joka myös lisää usein seuraajia. Käytä tällöin tiettyjä hashtageja, jotka toivottavasti alkavat elää omaa elämäänsä. Toisaalta voit ottaa kuulijoita suoraan keskusteluun chatin, suoran puheyhteyden tai kysymysten kautta. Oli kanavasi mikä tahansa tee selväksi miten kysymyksiä esitetään ja keskusteluja käydään. Älä pelkää kärjistämistä, sillä se myös auttaa kuulijoita luomaan oman mielipiteensä ja tuomaan se esiin. Muista tunne luo toimintaa. On myös hyvä tapa ottaa webinaariin moderoija, joka johtaa puhetta. Näin jokainen ymmärtää kuka webinaaria johtaa.
6. Webinaarin järjestäminen on pitkänmatkan markkinointia
Teki yrityksesi mitä tahansa niin webinaarit ovat tehokas tapa luoda tietoisuutta yrityksestäsi ja osaajistasi. Hyvä webinaari ei ole koskaan yksi rykäys vaan pitkä sarja osaamisestanne tai palveluistanne. Tuotteen käytön selostusta, testausta, tapahtumista striimausta, mitä tahansa mikä kiinnostaa kohderyhmäänne ja eritoten asiakkaitanne. Muistat vain, että seuraajien saaminen on työn takana ja hyvän webinaarisarjan rakentaminen vaatii työtä niin kuin hyvän bloginkin. Toisaalta palkinnot ovat sen mukaiset.
Webinaari on hyvä tapa kouluttaa asiakkaita ja kertoa osaamisestasi. Muista olla intohimoinen niin kehittäjänä, markkinoijana sekä esiintyjänä. Sen lisäksi katso kauas äläkä masennus, jos ensimmäisen webinaarin yleisö on 4 ihmistä ja koira.
Leave A Comment