Videoiden merkitys on vain kasvanut ajan saatossa. Ne helpottavat kuluttajien huomion saamista, ja pitävät huomion saamisen jälkeen katsojan otteessaan. Etenkin live-striimaus on kasvavan suosittu työkalu yrityksille puhutella suoraan katsojiaan, ja lisätä tietoisuutta halutusta aiheesta. Samanaikaisesti muistuttaen yrityksen brändistä mielikuvituksisilla tavoilla. Eri sosiaalisen median järkäleet ovat heränneet nousevaan trendiin tarjoten omia palveluitaan.
Jaa livetapahtumia yleisösi kanssa
Täten luot yhteenkuuluvuutta yritykseesi tai toimialaasi. Tärkeintä ei ole vain tapahtuman esittely, vaan se että mahdollistat käyttäjien osallistumisen tapahtumaan. Tämä tapahtuu luomalla tarinaa tapahtumasta. Älä tyydy vain esittelemään tapahtumaa yhdestä näkökulmasta, sillä tällöin yleisön mielenkiinto lopahtaa nopeasti. Jos vain mahdollista, esittele katsojille tapahtumaa useista eri perspektiiveistä: näin toimit heidän silminään ja korvinaan. Tämän lisäksi vuorovaikutuksen lisäämiseksi mahdollista kommentointi ja pyri vastaamaan saapuviin viesteihin. Kommenteissa voi piillä arvaamattomia oivalluksia, joita voi hyödyntää myös myöhemmin.
Useissa tapahtumissa voi olla myös mielenkiintoisia tuotteita ja julkistuksia. Muista esitellä myös näitä katsojille, koska näiden vuoksi myös paikanpäälle saapuneet kävijät ovat tulleet.
Live-striimaus tarjoaa inhimillisyyttä yritysviestintääsi
Näyttääksesi lähetyksen inhimillisempää puolta kokeile haastatteluja. Esittelemällä lyhyesti esimerkiksi asiakkaita tai työntekijöitä katsojat saavat mielenkiintoista sitouttavaa sisältöä. Ei ole koskaan pahitteeksi esitellä yrityksesi inhimillistä puolta, mutta myös henkilökohtaiset ideat ja mielipiteet koukuttavat. Haastatteluissa voit hyödyntää myös katsojien kysymyksiä. Pyydä yleisöltä kysymyksiä, ja kuori parhaimmat päältä. Näin saat yleisön tekemään osan työstä puolestasi osallistavalla tavalla!
On hyvä pitää mielessä että live-videon ei pitäisi keskittyä vain brändisi mainostamiseen. Katsojat kaikkoavat nopeasti, jos sisällöllä ei ole muuta tarjottavaa.
Livevideot toimivat myös erinomaisesti ”behind the scenes” -tyyppisen materiaalin julkistamiseen. Harvoin yleisösi tietää kuinka tuotteesi tai palvelusi oikeasti tehdään. Livevideostriimauksella voit pitää pienen kiertueen luontiprosessienne vaiheista konseptoinnista tuotevalmistukseen. Koska usein kohderyhmäsi näkee vain valmiiksi hiotun tuotteen tai palvelun ulkoapäin, voi brändimielikuvasi jäädä kylmäksi ja etäiseksi. Tarjoamalla pieniä kurkistuksia tekovaiheisiin, voit rakentaa arvotarinaasi ja luoda henkilökohtaisemman suhteen asiakkaittesi kanssa.
Hyödynnä ihmisten tiedonnälkä
Suurinta osaa ihmisistä ajaa halu oppia, jos sisältö on vain riittävän mielenkiintoista. Tätä voit käyttää hyödyksesi luomalla itsestäsi asiantuntijan omassa osaamisalueessanne. Livestriimauksella voit luoda harjoittelutuokioita yleisösi kanssa. Tämä ei välttämättä tarkoita askel askeleelta ohjeita jonkin asian luomiseen, vaan voit esimerkiksi luoda asiantuntijapaneelin. Tämän kaltaisella keskustelutuokiolla voit osoittaa asiantuntijuutesi aihepiirin parissa, ja vastata katsojien esittämien kysymyksiin rennolla otteella. Samanaikaisesti luot brändistäsi helposti lähestyttävää, mutta myös asiantuntijan kuvaa sinua kiinnostavista aiheista.
Jos päädyt huomaamaan livestriimauksen hyödyt, avuksesi voi olla tehdä livestriimaussessioista säännöllisiä. Tällä tavoin voit kasvattaa yleisösi määrää, kun katsojasi tietävät aina milloin olet langoilla. Jatkuvuus myös muistuttaa olemassaolostanne, ja tarjoaa mielenkiintoista sisältöä yrityksestänne säännöllisesti. Videostrategian luomisessa ei tarvitse olla yksin – apua videostrategiasi luomiseen löytyy täältä.
Leave A Comment