Webinaarin järjestäminen vaatii todellista asiantuntijuutta ja kykyä antaa vinkkejä, joilla kuulijat parantavat liiketoimintaansa (tai vaikka onnellisuuttaan). Webinaarin järjestäminen vaatii osaamista, mutta erityisesti webinaarin järjestäminen vaatii aikaa sekä intohimoa. Mikäli sinulla on asiantuntijuutta, mutta ei intohimoa, ei webinaarin järjestäminen välttämättä ole sinun juttusi. Ohessa 5 kohdan lista asioista, joita hyvän webinaarisarjan järjestäminen vaatii.
1. Webinaarilla on oltava selkeä johtoajatus
Hyvän webinaarin järjestäminen ei ole vain yhden webinaarin järjestämistä. Se on hyvän webinaarisarjan rakentamista, jossa kuulijalla on mahdollisuus kehittää itseään seuraamalla itselleen tärkeää webinaarien sarjaa. Siksi sinulla tulisi olla kirkas visio siitä minkälaista webinaarisarjaa olet ajatellut rakentaa. Ilman sitä tuskin tulet onnistumaan.
2. Webinaarin järjestäminen vaatii kirkkaan asiakasymmärryksen
Vaikkakin webinaarin järjestäminen on nykyään helppoa niin joskus voi olla tuskastuttavan vaikeaa saada oikeat ihmiset linjoille tai edes oikeaa määrää ihmisiä paikalle. Tämä siksi, että asiakasymmärryksesi vaatii terästämistä. Digitaalinen markkinointi on kohtuu vaivatonta kun sen osaa, mutta niin sen osaavat muutkin. Demokratisoituneessa pelikentässä pelaajia on enemmän ja aidot sekä vahvat tarinat nousevat esiin. Siksi onkin tärkeää, että ymmärrät tasan tarkkaan miksi asiakkaasi antaisi sinulle tunnin aikaansa.
3. Hyvä webinaari on prosessi
Hyvä asiantuntija tietää, että huonosti valmisteltu on puoliksi pilattu. Siksi valmistautumista on kaikki mitä teet. Hyvin toteutettu webinaarisarja on kuin viikottainen televisio-ohjelma. Luet siitä lehdessä, ehkä facebookissa tai mahdollisesti katselet sarjan mainoksia. Mielenkiintoasi webinaaria kohtaa nostetaan uutiskirjeillä, blogeilla, somessa ja niinkin tavallisilla keinoilla kuin kasvotusten keskustellen. Hyvä webinaarin järjestäminen vaatii prosessia, jossa jokainen osa vie kohti maalia.
4. Jaa osaamistasi avoimesti
Suurin syy onnistuneeseen webinaarikonseptiin on, että webinaari onnistuu antamaan enemmän kuin laki sallii. Hyvässä webinaarissa huomioidaan, että osallistuja investoi kallista aikaansa oppiakseen, mutta samalla kuunnellakseen sinun markkinointiasi. Siksi on ehdottoman tärkeää, että kerrot avoimesti kaiken mitä tiedät. Sillä vain siten voit vakuuttaa kuulijasi kuluttamaan aikaa myös ensi kerralla.
5. Älä kopioi vaan kehitä omaasi
Webinaarin järjestäminen vaatii aikaa ja siksi niin moni saattaa sortua kopioimaan kilpailijaa. Virhe, jota ei kannata tehdä. Asiakkaasi saa myös kilpailijaltasi tietoa webinaareistaan, joten samanlaisen sisällön tarjoaminen on vain tuskastuttavaa eikä palvele ketään. Valitse siis sinisen meren strategia ja tee webinaari, jollaisia ei ole kuin teillä. Webinaarin järjestäminen ei ole pikajuoksu vaan investointi tulevaisuuteen, jota remontoit tasaisesti. Ole rohkeasti oma itsesi ja kehitä persoonallinen tyyli. Se kannattaa.
Mikäli aiot rakentaa yrityksellesi webinaarisarjan kannattaa webinaarin järjestäminen aloittaa lukaisemalla 10 listan webinaarin järjestämisestä.
Leave A Comment