Kirjoitimme viime viikolla Youtube-mainoksen kehittämisestä. Helppo on käsiä heilutella, olla muka oikeassa ja rakentaa talo lautakasan päältä. Esimerkillä johtaminen on johtamisen jaloin taito. Kädet taskusta ja suoraan saveen. Näin syntyi Reload Median ensimmäinen (eikä varmasti viimeinen) videomainos, joka löytyy myös postauksen lopusta.

Idea

Halusimme rakentaa – niin kuin postauksessamme kerroimme – yksinkertaisen ja tehokkaan mainoksen. Sellaisen, jonka jokainen pystyisi itse toteuttamaan. Kirjoittaa käsikirjoituksen, hankkia kuvamateriaalit ja editoida vaikka iMoviella. Mainoksen, jossa puhutaan asiaa eikä sen vierestä.

Keskityimme tuomaan mainoksessa esiin webinaarien ja webcastien merkitystä läsnäolon rakentamisessa ja merkityksellisen sisällön tuottajana. Emme halunneet luvata liikoja, vaan vain sitä mitä tarvitaan. Merkityksellistä sisältöä, joka takaa asiakkaan kiinnostuksen.

Käsikirjoitus

Käsikirjoituksemme noudattaa aitoa draaman kaarta, jossa yhdistyvät seuraavat elementit:

  1. Odotus ja jännitys (draaman pohjustaminen)
  2. Draaman alkuvaihe (ensimmäiset merkit)
  3. Draaman kehittymisvaihe (draaman pohjustaminen ja suunta)
  4. Kliimaksi eli huippukohta (draaman toteutuminen)
  5. Draaman tasaantumisvaihe (draamasta nautiskelu)
  6. Loppuratkaisu (tarinan loppu)
  7. Transitiovaihe (siirrytään tarinasta ulos)

Käsikirjoituksessa keskitytään rakentamaan selkeä kaari. Mainos aloitetaan nostamalla mielenkiintoa herättämällä kysymys:

Etsitkö tapaa olla läsnä asiakkaasi arjessa?

Mikäli et, niin jatka matkaa, muuten seuraa pidemmälle. Tästä luonnollisesti siirrytään sitten ensimmäisiin merkkeihin siitä, miten asiakkaan arjessa voidaan olla ja mitä se merkitsee. Merkityksellistä sisältöä, asiakkaan aktiivista yhteydenottoa ja aikaa hänen kanssaan.

Draaman kaarta pohjustetaan parilla faktalla, jossa kerrotaan A. yrityspäättäjien tosiaan seuraavan webinaareja ja että B. yli 60% yrityspäättäjistä yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan käyttää webinaareja. Voi olla, että kärpäset ovat väärässä, mutta jostain sekin kertoo. Lopuksi vahvistetaan viestiä läsnäolosta ja siirrytään nopeasti kliimaksiin.

Bang. Me olemme Reload Media ja me autamme sinut alkuun. Ei, itse asiassa me autamme sinua ottamaan loikan kilpailijoidesi ohitse. Voittamaan sinulle lisää asiakkaidesi aikaa ja varaamaan suuremman huomion hänen arjestaan. Webinaarikumppani, joka varmistaa läsnäolon asiakkaasi arjessa.

Lopuksi vain yhteystiedot ja tieto siitä, että hinnat löytyvät avoimesti verkosta.

Editointi

Editoinnista vastasi Otto Berg, joka leipoi hienosti hankkimastamme materiaalista tarinan, joka tukee mainoksen teemaa. Editointi toteutettiin ripeästi, eikä pikku yksityiskohtiin jääty roikkumaan. Vaikka usein omaa materiaalia hinkattaessa näin tuppaa tapahtumaan.

Loppuhionta

Näytimme materiaalin asiakkaalle ja kysyimme palautetta. Huomioimme palautteen ja päätimme versioda sen pohjalta myös uuden version mainoksesta, jota testaamme myöhemmin. Aina kannattaa kysyä suoraan asiakkaalta, sillä he tietävät parhaiten.

Julkaisu

Sinne vaan Youtubeen omalle kanavalle ja kohta on mainosta maailmalla. Kerrohan meille mielipiteesi miten videomainoksessa onnistuttiin. Kommenttia vain kehiin.

Esimerkillistä kesää. Nautitaan siitä.